torsdag 10 oktober 2013

Första inlägget!


Eftersom jag som sagt var älskar julen och allt som hör därtill tänkte jag börja blogga om det. Dels för att själv kunna samla olika recept, pyssel osv på ett bra ställe där jag kan nå det vart jag än är, och sen kanske någon annan har nytta av mina grejer också :) Bloggen kommer troligtvis bara vara aktiv under september, oktober, november, december och en bit in i januari. Men vem vet, kanske att det dyker upp ett inlägg mitt i högsommarvärmen... ;)


Redan efter min födelsedag i slutet av augusti börjar jag planera inför julen. Vad vi ska baka, göra för julgodis, vad som ska finnas med på julbordet, vad vi ska göra för julpyssel, vilka vi ska skicka julkort till, vilka julmarknader vi ska gå på osv.

Dock är jag stenhård på att inte plocka fram julen för tidigt. Den får heller inte vara framme för länge. Ruckar man på traditionerna så förlorar julen lite av sin charm tycker jag. Och det vill jag ju absolut inte!

Fredagen innan första advent plockar jag fram alla adventsstjärnor, elljusstakar, ljusslingor och pynt (tomtar och hela baletten!). Eftersom jag har åländskt påbrå firar vi lillajul tillsammans med mina föräldrar och syskon lördagen innan första advent. Då äter vi lite julmat och sen drar vi lott om vem som ska köpa julklapp till vem (gäller dock bara personer över 18 år, är man under 18 får man julklappar av alla som vill ge! Plus att par inte får dra varandra eftersom man ändå köper julklappar till sin partner. Man får heller inte dra samma person som förra julen!) Låter det krångligt? ;)


Julgranen (som är av plast och antingen vit eller silvrig och oftast klädd med röda kulor) kommer fram dagen innan Lucia. Vi måste ju hinna njuta av granen riktigt länge! :)


Sen åker allting ner på tjugondag knut. Och faktiskt så börjar jag längta lite redan då efter nästa jul... ;)
 Älskar dock vår och sommar, men julen är något alldeles speciellt.

Kort sagt kan man väl sammanfatta det till att hela december är som en saga för mig och min absolut bästa tid på hela året. :)

2 kommentarer:

  1. Som första kommentar till det första inlägget tycker jag du ska gå med i jul-topplistan på http://julklappstips.me/jultoppen/ :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske vore något :) Ska kika in där iallafall. Tack för tipset!

      Radera