tisdag 15 oktober 2013

Ännu fler roliga julfrågor :)

Svarar här på ännu en lista med julfrågor! Den här gången från Svensk Jul :)

1. Vilket datum klär du granen?
12 december. Lucia måste ju ha en gran att mysa vid :)

2. Vilka julmarknader brukar du besöka?
Skansens julmarknad, Julmarknaden på Stortorget i Gamla stan och Julmarknaden på Taxinge Slott. I år ska vi även, för första gången, åka till Göteborg och gå på Jul på Liseberg. :)

3. Om du julpysslar vad gillar du bäst att göra då?
Gör alltid julkort. Sen är det olika från år till år.

4. Brukar din stad/by pynta mycket eller lite?
Jag bor ju i ett litet samhälle så det är inte jättepyntat här. Brukar vara en gran med belysning i på torget och sen kanske nån ljusslinga nånstans. Önskar att det var mer julpyntat!

5. Har ni tomte?
Japp! Dottern har för länge sen slutat tro på tomten, men jag måste ha en tomte på julafton. Blir lixom ingen riktig jul annars.

6. I vilka rum brukar ni ha julgardiner?
I vardagsrummet och sovrummen. I köket har vi inga gardiner alls utan där sätter jag upp grangirlanger med holly i. Har heller inga gardiner i badrummet. 

7. Vad gör du dan före dopparedagen?
Eftersom jag förbereder allt långt i förväg, delar upp vad som ska göras när osv så att jag ska slippa stressa, så har jag bara julskinkan att griljera dagen innan. Sen brukar jag, Kalle och Maja gå på bio då oxå och bara mysa, slappa och ha det bra. :)

8. Vad är det viktigaste som du måste baka till jul?
Engelsk fruktkaka, lussebullar, pepparkakor och jultårta.

9. Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Knäck och polkagriskäppar.

10. Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Brukar bli till fikat innan Kalle börjar.

11. Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Det är jag! Julgranen brukar dock Kalle hjälpa till med. När Maja var yngre hjälpte hon oxå till, både med pynt och gran, men nu är hon ju tonåring... Haha :) 

12. Julknäcke eller vörtbröd?
Julknäcke.

13. Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej, absolut inte!

14. Hur ser din julfrukost ut?
Dopp i grytan med hembakad doppbulle, julskinka, sötstark senap och sen iskall julmust till det. Gud vad sugen jag blev nu då!

15. Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av någon i din släkt?
Inget faktiskt. Kör mitt eget race! :)

2 kommentarer: