måndag 16 december 2013

Busenkla och smarriga mintkyssar

Mintkyssar är något som jag verkligen förknippar med julen och bara måste ha på mitt godisbord! Dessvärre så brukar det inte alls gå bra för mig att göra dom… Den kokade smeten brukar tyvärr ha en otrevlig förmåga att stelna och klumpa ihop sig innan jag ens har hunnit börja klicka eller spritsa ut den… Inte roligt alls! Nu har jag däremot hittat ett väldigt bra, kladdfritt, smidigt och busenkelt recept.

Ingredienser:
1 äggvita
Pepparmintsarom efter 
tycke och smak
3,5 dl florsocker
50 g mörk choklad

Vispa äggvitan fast.
Tillsätt pepparmint och rör om.
Sikta ner florsockret och fortsätt vispa till en smidig massa. Fyll en spritspåse, med rund tyll, med massan och spritsa ut tunna kakor på bakplåtspapper. Låt torka i rumstemperatur minst 6 timmar.


Temperera chokladen och häll i en spritspåse utan tyll (eller ännu bättre, en klämflaska). Klipp upp ett litet hål och spritsa choklad på mintkakorna.
Låt chokladen torka
Ät och njut!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar